Pengikut

banner


18 December 2010

Kasih sayang, bimbingan atasi trauma kanak-kanak

KUALA LUMPUR: Kanak-kanak seawal usia empat tahun yang berhadapan dengan kejadian traumatik, secara tidak sedar mampu mengingati pengalaman mengerikan itu, namun dengan bimbingan, sokongan dan kasih sayang padu daripada orang sekeliling, mereka mampu membesar dengan tenang.

Pakar Perunding Pediatrik Klinik Pakar Kanak-Kanak Junina, Mutiara Damansara, Dr Yong Junina Fadzil berkata, walaupun usia empat tahun dikira terlalu muda dan tidak memahami banyak perkara, mereka masih mampu mengingati pengalaman traumatik secara sedar ataupun tidak.

Katanya, kanak-kanak kecil yang menyaksikan kejadian trauma seperti pembunuhan ibu bapa kemungkinan besar menyimpan memori itu secara pendam dan menjadi gentar jika melihat aksi atau objek yang boleh dikaitkan dengan kejadian.

“Contohnya, jika dia itu melihat ibunya ditikam, dia mungkin fobia terhadap benda tajam atau hilang kepercayaan kepada orang asing,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Dr Yong Junina merujuk kepada laporan Harian Metro semalam mengenai seorang kanak-kanak perempuan berusia empat tahun ditemui kelaparan dan tidak bermaya di sisi ibunya yang sudah berulat dipercayai mati akibat dibunuh kira-kira tiga hari lalu di sebuah rumah teres di Jalan Hua Kee, di Sibu.

No comments:

Post a Comment

bee