Pengikut

banner


15 October 2009

Format ADaP Patuhi Transformasi Pendidikan 2010

ARKIB: 15/04/2009

OLEH WAHID HASHIM


WAHID Hashim menunjukkan cara membuat dokumentasi lembaran kerja daripada akhbar Utusan Malaysia sebagai bahan Alat Bantu Mengajar di IPGM Kampus Ipoh Perak, baru-baru ini.

AKHBAR Dalam pembelajaran (ADaP) , yang pada tahun ini menyisipkan konsep dan pendekatan transformasi pendidikan 2010 – dengan memberi sentuhan penilaian berasaskan sekolah –terbukti membantu dan memudahkan pembangunan instrument dan rubrik sahsiah dan potensi murid di sekolah.

Bagi pelatih maktab, pensyarah dan para pentadbirnya, serta guru sekolah dan pelajar, mereka bukan setakat menerima sisipan itu sebagai alat bantu mengajar (ABM), malah bercadang menggunakannya sebagai pelengkap kepada kurikulum standard sekolah rendah, serta sepertimana digariskan dalam transformasi pendidikan dan pentaksiran futuristik.

Pengarah Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Ipoh, Abdul Kadir Basiran berkata, sisipan ADaP telah dilaksanakan hasil kerjasama media cetak iaitu Utusan Malaysia dengan pelbagai rangkaian Kementerian Pelajaran bertujuan menjadikan akhbar sebagai bahan pengajaran di bilik darjah.

Kata beliau, kaedah menggunakan akhbar sebagai bahan bantu mengajar merupakan cara yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan menjadikan murid tidak cepat bosan dan jemu.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Kursus Motivasi dan Akhbar Dalam Pembelajaran (ADaP) Guru Sekolah-Sekolah Pedalaman (Program Pensiangan Salinatan) Tahun 2009 diadakan di Dewan Seri Melati , IPGM Ipoh, Perak bermula 8 pagi sehingga 5 petang.

Lebih 100 guru, pelatih maktab dan pensyarah engikuti program berkenaan.

SEBAHAGIAN daripada guru yang mengikuti Kursus Motivasi dan ADaP Guru Sekolah-Sekolah Pedalaman (Program Pensiangan Salinatan Tahun 2009) di IPGM Kampus Ipoh Perak, baru-baru ini.


Program diadakan atas inisiatif Jabatan Imu Pendidikan dengan kerjasama Utusan Malaysia. Program dkendalikan sepenuhnya oleh Pengurus dan Pengarang Pendidikan Utusan Malaysia, Wahid Hashim dan pakar motivasi yang juga pensyarah kanan di IPGM Kampus Ipoh, Dr. Ismail Zain.

Oleh itu kata beliau, semua pihak terutama guru haruslah dapat menggunakan semua maklumat yang terdapat dalam akhbar bagi membantu guru dalam proses pengajaran dna pembelajaran dan memperoleh ilmu.

``Beberapa pendekatan pedagogi seperti pembelajaran ikuiri dapat diaplikasikan dengan gandingan bahan akhbar,’’ katanya.

Pendekatan ini berguna kepada guru untuk melatih murid menyiasat dan bertanya soalan secara berpandu ketika menggunakan akhbar sebagai bahan ba ntumengajar, kata Abdul Kadir

``Program ini juga saya yakin akan dapat memberi pendedahan kepada guru kenapa akhbar digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran,’’ tambah beliau.

Beliau mememtik Prof. Edward F. De Roche, University San Diego, USA, bahawa penggunaan ADaP telah berkembang sejak tahun 1930an lagi. ADaP dapat membantu perkara berikut:

1. Pengajaran menarik

2. Merentasi kurikulum

3. Mengubah suasasana dan pesekiataran be;ajar

4. Mengubah pengajaran yang berpusatkan guru

5. Membantu membina kemahiran belajar

6. Keperluan penerapan nilai-nilai murni

7. Motivasi

8. Pembentukan pemikiran yang berkonsepkan globalisasi

9. Membina daya kreativiti dan kemahiran berfikir

Oleh sebab itu, tamah beliau, ADaP dapat menyumbang peranan bagi menjayakan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan menghayati Falsafah Pendidikan Negara melalui Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Berseadu Sekolah Menengah (KBSM).

``Walau bagaimanapun saya ingin tegaskan di sini bahawa pededahan ADaP ini tidak bermakan kita membelakangkan straegi dan pendekatan lain yang telah dilaksanakan selanma ini di sekolah-sekolah,’’ tegas beliau.

Bagi beliau, kejayaan pelksanaan setiappendekatan dan strategi adalah bergantung sepenuhnya kepada kemahiran guru mengenal pasti kumpulans asaran guru itu sendiri.

Timbalan Pengarah IPGM Kampus Ipoh, Mohamed Isa khalid berkata, ADaP menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik.

Melalui program ini, pelatih maktab sebenarnya telah membuat in-house training dan mereka perulah menyebarkan ilmu yang diperolehi itu kepada rakan guru yang lain.

Ketau Jabatan Ilmu IPGM Kampus Ipoh, Radiah Idris berharap program berkenaan dapat memberi input baru dalam meningkatkan kemahiran dan keterampilan berdasarkan Four Pillars of Learning iaitu:

1. Learning to know

2. Learning to do

3. Leraning to be

4. Learning to live together

Beliau membritahu, tuntutan abad ke -21 menuntut kepada guru untuk memiliki dan mempunyai ciri-ciri berikut:

1. Kaya maklumat

2. Kekuatan minda

3. Nilai-nilai luhur dan murni

4. Semangat jai diri, jaya diri dan keusahawanan dan

5. Keterampilan

Sekolah yang hadirpada program tersebut ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Pasukan Polis Hutan (Ulu Kinta) , SK Pos Bersih (Slim River), SK Kampung Kenang (Sungai Siput), SK Pos Poi, SK Ulu Geruntum SK Padang Tenggala.

Turut hadir ialah pelatih maktab, pelajar Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) dan para pensyarah IPGM Ipoh.

Program sehari itu diisi dengan sesi taklimat tentang Akhbar Dalam pembelajaran (ADaP), motivasi, perbengkelan dan pembelantangan.

Perbengkelanmenggunakan modul yang dikhussunkan untuk modul guru – iaitu guru menganalisis keperluan yang baik bagi penyajian terbaik bahan dalam akhbar melalui Lembaran Aktiviti Pembelajaran ADaP dan proses dokumentasi lembaran kerja daripada akhbar Utusan Malaysia.

Guru Besar SK Pasukan Polis Hutan Ulu Kinta, Perak, Rosida Mohd Sainee berkata:

``Saya dapati pembelajaran gaya ADaP sangat baik dan selari dengan konsep penerapan secara kritis dan kreatif.’’

Katanya, pengunaan akhbar sangat releven kerana bahan yang disajikan merupakan yang terbaru dan sekali gus dapat mengemas kini pengetahuan pelajar dan guru.

``Murid akan mejadi lebih peka dengan persekitaran mereka , dan mendapat maklumat terkini, seperti perlantikan Perdana Menteri yang baru (Datuk Seri Najib Tun Razak),’’ katanya.

Aktiviti mengunakan akhbar dalam pembelajaran juga akan menjurus kepada pemupukan minat membaca, dan hal ini akan dapat membuka minda warga sesebuah sekolah.

Beliau berkata, format persembahan ADaP adalah selari dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah – kurikulum transformasi yang kini diuji rintis diseklahnya, yang merupakan salah sebuah daripada hampir 500 buah sekolah yang diuji rintis.

Katanya konstruk, perkara yang dinilai, serta keperluan penilaian emosi dan jasmani terkandung di dalam sisian ADaP sekoalh rendah.

Secara umumnya, kata Rosida, KSSR ialah agihan 70 peratus penilaian berasaskan sekolah dan 20 peratus peperiksaan bertulis.

Menurut beliau, kandungan ADaP yang ada pada hari ini lebih baik daripada yang sebelum ini, kerana pendekatan penyampaian serta keperihatinan pihak redaksinya menyisipkan komponen kurikulum dan pentasiran tahun 2010 yang berciri futuristik.

Sebagai guru besar, dia akan menggunakan instrument penilaian pelajar berdasarkan modul pembangunan modal insan di dalam ADaP untuk skop penilaian berasaskan sekolah yang disediakan untuk setiap topic sesuatu mata pelajaran.

``Sebelum ini kita ada menjalankan penilaian berasaskan sekolah berdasarkan pengamatan umum seseorang guru sahaja tanpa instrumen yang boleh dijadikan rujukan.

``Kalau melihat kepada rubrik dan instrumen yang disediakan di dalam sisipan ADaP itu, kami mendapati ia boleh digunakan dan sesuai sebagai permulaan kepada KSSR dan transformasi pentaksrian 2010,’’ kata Rosida.

Dipetik daripada:

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

bee