Pengikut

banner


21 October 2009

Program Seni, Muzik Dalam Permata

ARKIB : 11/10/2009

ROSMAH Mansor bersama Shuji Ito (lima dari kiri ) bergambar bersama-sama peserta pertandingan peringkat akhir Festival Electone Asia Pasifik 2009 yang berlangsung di Istana Budaya, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 10 Okt. - Pusat Anak Permata Negara (Permata) akan memperkenalkan program yang berbentuk seni dan muzik dalam sebahagian programnya.

Sehubungan itu, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata, pihaknya sedang mengadakan kerjasama dengan Istana Budaya bagi merancang projek yang akan diberi nama Permata Seni itu.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja Dasar Permata berkata, program Permata Seni akan disertai seramai 30 hingga 40 orang kanak-kanak berusia dari sembilan hingga 15 tahun yang mempunyai bakat dan minat dalam muzik.

"Kanak-kanak ini akan diberi peluang menjalani latihan istimewa dengan pemuzik profesional dari luar selama dua minggu pada Disember ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Festival Electone Asia Pasifik 2009 di sini hari ini.

Hadir sama Duta Besar Jepun ke Malaysia Masahiko Horie dan isterinya Yoke Horie serta Presiden Yayasan Yamaha Music, Shuji Ito.

Festival Electone Asia Pasifik 2009 ini merupakan program tahunan Yamaha Music dan pada tahun ini, Malaysia merupakan tuan rumah.

Rosmah menambah, kanak-kanak di bawah Permata akan diberi peluang untuk menggunakan beberapa peralatan muzik seperti piano.

"Muzik merupakan sebahagian dalam hidup kita dan saya percaya melalui muzik ia akan menyatukan kita.

"Menjadi harapan saya supaya program Permata Seni ini akan memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperkembangkan potensi dan bakat mereka," jelasnya.

Dipetik daripada:

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

bee